اقتصاد موزه
اقتصاد موزه
هدف موزه اين نيست كه ارقام بازديد كننده را اضافه كند، درآمدزا شود و يا اهداف مادي را دنبال كند. اين موارد ممكن است حاصل كار به وجود آيند ولي هدف موزه نيستند. هدف نهايي فلسفه موزه همانطور كه از آغاز گفته شده مشخص نمودن سياستها و احتمالاتي در راستاي اهداف موزه است.
بازاريابي يعني به حداكثر رسانيدن آگاهي مردم از اهداف موزه و يا به حداكثر رسانيدن تجربه بازديدي كه در زمينه اهداف موزه است. يك موزه يك مجتمع بزرگ يا رستوران همبرگ مك دونالد و يا بيمارستان نيست موسسه آموزشي و يا يك تئاتر هم نيست موزه ابعاد متعددي براي بازديدكنندگان مختلف دارد و در واقع يك بعد ندارد بلكه ارزشها، برداشتها و وجوه بسياري را در بر ميگيرد.
موزه را نميتوان بهعنوان يك سازمان خدماتي يا خصوصي بخش بخش تعریف كرد. مشخصهاي اين سازمانها را دارد اما پيچيدهتر از موارد مطرح شده است. محصول موزه را يك مشتري بازديده كننده تعريف نميكند و نظام ارتباطي مشخصي ميان محصول و يك مشتري وجود ندارد بنابراين موزه براي اينكه مفيد باشد يا بهترين حاصل مالي را داشته باشد الزاماً با يك مشتري ارتباط برقرار نميكند.
منبع: درآمدی بر مدیریت موزه و نگارخانه، گردآوری و تدوین محمد حکمت، تهران: نزهت،1386،ص109-110