اقتصاد موزه

هدف موزه اين نيست كه ارقام بازديد كننده را اضافه كند، درآمدزا شود و يا اهداف مادي را دنبال كند. اين موارد ممكن است حاصل كار به وجود آيند ولي هدف موزه نيستند. هدف نهايي فلسفه موزه همان­طور كه از آغاز گفته شده مشخص نمودن سياست­ها و احتمالاتي در راستاي اهداف موزه است.

بازاريابي يعني به حداكثر رسانيدن آگاهي مردم از اهداف موزه و يا به حداكثر رسانيدن تجربه بازديدي كه در زمينه اهداف موزه است. يك موزه يك مجتمع بزرگ يا رستوران همبرگ مك دونالد و يا بيمارستان نيست موسسه آموزشي و يا يك تئاتر هم نيست موزه ابعاد متعددي براي بازديدكنندگان مختلف دارد و در واقع يك بعد ندارد بلكه ارزش­ها، برداشت­ها و وجوه بسياري را در بر مي­گيرد.

موزه را نمي­توان به­عنوان يك سازمان خدماتي يا خصوصي بخش بخش تعریف كرد. مشخص­هاي اين سازمان­ها را دارد اما پيچيده­تر از موارد مطرح شده است. محصول موزه را يك مشتري بازديده كننده تعريف نمي­كند و نظام ارتباطي مشخصي ميان محصول و يك مشتري وجود ندارد بنابراين موزه براي اين­كه مفيد باشد يا بهترين حاصل مالي را داشته باشد الزاماً با يك مشتري ارتباط برقرار نمي­كند.

منبع: درآمدی بر مدیریت موزه و نگارخانه، گردآوری و تدوین محمد حکمت، تهران: نزهت،1386،ص109-110