پیشینۀ موزه موزه­های مدرن

۱- موزه­ها در دورۀ رنسانس

۲- موزه­های دورۀ سده­های هفدهم و هجدهم میلادی

ویژگی­های این موزه­ها که در اواخر سدۀ هفدهم و اوایل سدۀ هجدهم طراحی شده­اند عبارتند از:

نقش مدنی موزه­ها به عنوان اثری یادمانی و گنجینۀ هنری

پیچیدگی برنامه

جایگزینی فضاهای قابل انعطاف به­جای اتاق­ها

تالارهای سنتی

روش­های بهتر برای نگه­داری

نمایش و نور پردازی اشیاء

۳-  موزه­های سدۀ نوزدهم

۴- موزه­های سدۀ بیستم

اهمیت این موزه­ها در جنبه­های معمارانه­ای که در طراحی آن­ها به­کار رفته نهفته و مطرح است. همچنین به تحلیل روابطی که در داخل هر موزه بین شکل معماری آن و گفتمان اشیاء مورد نمایش و بین کالبد و محتوا وجود دارد.

موزه­های این دوره را از نظر برنامه، اندازه، شکل و پیچیدگی با همدیگر مقایسه می­کنند.

کلید درک طبقه­بندی موزه­های این دوره شامل:

رابطۀ بین معماری و برنامۀ موزه

ارتباط بین فضا و آثار هنری

رابطۀ بین علم(ابعاد، فضا سازی و سیستم نورپرازی) و فرهنگ

۵- موزه­های مدرن

دسته­بندی موزه­های مدرن

        مراکز فرهنگی بزرگ که تعدادی امکانات دیگر ملازم آن­هاست.

        گالری­های بزرگ نقاشی

        موزه­های هنر مدرن

        موزه­های علوم، فن­آوری و صنعت

موزه­های شهرداری

 گالری­ها و مراکز هنرهای معاصر

معماری موزه

در موزه­های سنتی، ساختمان موزه ناشی از خاستگاه­های گوناگونی است.

 اتاق گنجینه، نمایشگاه آثار هنری و عتیقه، نمایشگاه مجموعۀ تاریخ طبیعی، گالری عکس، باغ باستان­شناسی، موزۀ دولتی، موزۀ علوم، موزۀ اجتماعی و...             

ویژگی موزه­های معاصر:

موزه­های معاصر به­طور همزمان در دو جهت مخالف در حرکتند. از یک طرف، مجموعه­های فرهنگی بزرگی در حال توسعه­اند که موزه­ها و فضاهای نمایشگاهی، نقش مهمی در ترکیب آن­ها ایفا می­کنند. از طرف دیگر، موزه­های کوچک اختصاصی که به یک موضوع خاص می­پردازند،     به­طور فزاینده­ای رواج بیشتری می­یابند. در این میان ممکن است موزه­هایی به هنرمندی خاص یا به یک مجموعۀ فردی(عمومی، خصوصی)، باستان­شناسی، صنعتی یا موضوعاتی از دنیای کار، یا به یکی از جنبه­های طیف بسیار گستردۀ فرهنگ معاصر، سینما، طراحی صنعتی، روانکاوی، زنان هنرمند، کودکی و بسیاری جنبه­های دیگر اختصاص یابد.