ساختار علمی یک موزه

                                                                        کرم میرزایی*

واژگان کلیدی: موزه، موزه­داری، ایکوم

تعریف: نقش حیاتی موزه­ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب­ترین پدیده­های فرهنگی است. موزه­ها از معدود مراكز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یك از این اشیاء در عین بی­زبانی به هزار زبان سخن می­گویند و اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهند.

موزه: براساس، اساسنامۀ شوراي بين­المللي موزه­ها(I.C.O.M)، موزه موسسه­اي است دائمي که به­منظور حفظ و  بررسي و گسترش مجموعه­هاي هنري، تاريخي، علمي و فني... از راه­هاي گوناگون به­ويژه با نمايش آن‌ها براي همگان در جهت بهره­مندي و آموزش آن‌ها بر پا شود.

ايکوم: شوراي بين­المللي موزه­ها International Council Of Museumsکه به اختصار ايکوم(I.C.O.M) ناميده  مي­شود، سازماني است غير دولتي وابسته به يونسکو. ايکوم بزرگ­ترين خانواده جهاني موزه­شناسان و سازمان‌هايي است که به نحوي با تعريف موزه در ارتباطند.

با تعمق و تفكر می‌توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه‌های مختلف آن‌ها را بررسی نمود.

ساختار علمي يك موزه

هر موزه يك ساختار عملي دارد و اهداف فرهنگي در مثلث مديريت آن به­صورت  متقابل ديده مي‌شود.

مجموعه متشكل است از تعدادي شيء كه طبق قراردادي قانونمند و هدفدار در كنار هم چيده و قرار گرفته‌اند. اين  مجموعه­ها با هم بيانگر واقعيتي و فرهنگي از مردم و جامعه خاصي است. اگر يك موزه را كتابي  بدانیم، اشياء كلمه­های آن و مجموعه‌ها جمله­های آن هستند، كه توسط عاملي (موزه‌دار) به هم ربط داده شده و مفهوم خاصي را القاء مي‌كند.

موزه در ساده‌ترین شکل خود ساختمانی است که مجموعه‌ای از آثار طبیعی یا بازمانده‌های انسانی را به منظور بازدید و مطالعه در خود جای داده است. این آثار ممکن است از ژرفای زمین و دریا آمده باشد و یا قطعه‌ای از سرستون سنگی یک بنای باستانی و فسیل جانوران منقرض شده در هزاره‌های گذشته یا تخم پرندگان کمیاب باشد؛ همچنین ممکن است به دوران معاصر یا عهد باستان تعلق داشته باشند.

موزه علاوه بر نگه­داری اشیاء هویت آن‌ها را نیز شناسایی می‌کند؛ این سرآغاز شناخت یک شیئ در برقراری ارتباط با آن است؛ این ارتباط سبب می‌شود که افکار بازدید کننده از محیط مألوف خود به دوردست سفر کند.

موزه مجموعه‌ها را چنان در معرض تماشا قرار می‌دهد که بازدیدکننده علاوه بر تفرج خاطر، به سوی بهره‌گیری علمی نیز هدایت می‌شود، چراکه نحوۀ ارائه آثار و اشیاء اگر سنجیده باشد بازدیدکننده، احساس شادمانی کرده، آثار را مورد توجه بیشتری قرار داده، دوباره به آن‌ها فکر می‌کند و به بازدید مجدد آن علاقه‌مند می‌شود. یکی از مهم­ترین کارهای موزه به نمایش گذاشتن داستانِ انسانِ گذشته در برابر چشمان انسان معاصر است و نشان دهد که او چگونه دانش خود را دربارۀ جهانی که در آن زندگی کرده، کسب کرده است، چگونه زندگی خانوادگی خود را بنا نهاده و چگونه هنر، صنایع و تمدن و فرهنگ خود را ساخته است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مجموعه‌سازی از ویژگی‌های تمدن پیچیده او بوده‌است. از همان آغاز که تنها پوشش و اسلحه نیاز اساسی او را تشکیل می‌داد، بشر آموخت که چگونه آن‌ها را گردآورد و برای آینده خود ذخیره کند.

یک موزۀ ایدهآل با مشخصه­های زیر شناخته می­شود:

1-    اساسنامه موزه

 اساسنامۀ موزه مهمترین ساختار یک موزه را تشکیل می­دهد. هدف هر موزه را مي­توان در اساسنامه راهبردي آن خلاصه كرد و اساسنامه توجيه كنندۀ موجوديت موزه، كاربري آن و حوزۀ فعاليت آن است. اساسنامه­اي مطلوب است که در آن بتوان، ماهيت موزه، اشياء تشكيل دهنده‌، طريقه شكل­گيري، دورۀ تاريخي مجموعه­های به نمايش درآمده در آن، حوزه­هاي اجتماعي، منطقه­ايِ (ملي يا بين المللي) را یافت. که اشياء از آن گرد­آوري شده است، علت گرد‌آوري اشياء، اینکه موزه با اشياءاش چه مي­خواهد بكند؟ و...

كار مديريت موزه با نگارش اساسنامه‌اي از اهداف موزه آغاز مي­شود كه اين اساسنامه با مواردي ديگر نظير خط مشي سياست­ها و آئين­نامه­ها، و دستورالعمل­هاي مورد نياز در نمايشگاه­هاي تكميل خواهد شد.

اساسنامۀ موزه مرجعي است كه حوزۀ عملكرد و نقش موزه را در جامعه تعريف مي­كند. نوشتن اساسنامه­اي دقيق و روشن مي­تواند از ساعت­ها اتلاف وقت و بحث­هاي بي­مورد و همچنين كج فهمي­هاي احتمالي جلوگيري كند و اين مهم زماني حاصل مي­شود كه حوزه­هاي فعاليت موزه به طور واضح تشريح شده باشد.

در اين راستا موزه با نمايش گذاردن آثار برجسته­اي از هنرهاي زيبا و صنايع دستي ممتازي به هدف خود نائل مي­شود و مي­تواند به­عنوان گنجينه­اي از ميراث فرهنگي برای خدمت به مردم جايگاه خود را حفظ كند.

تنظیم آئين­نامه­ها و تعیین سیاست­ها برای رسیدن به اهداف؛ گرد­آوري اشياء، تملك اشياء، واگذاري اشياء، نگهداری و استفاده از مجموعه­ها، امانت دادن اشياء، استفاده از امكانات موزه، برپایی برنامه­هاي عمومي، نمايشگاه­ها، حفاظت و ايمني موزه، پیشگیری از حوادث و اتفاقات طبيعي آسیب­رسان به اشیاء و... در موزه خواهد بود.

2- بستر سازی مناسب در يك موزه

بستر ارتباط منطقي بين اشياء است، ممکن است اين ارتباط به نحوه كونولوژيك يعني ارتباط ميان اشياء موزه­اي و دیگر علوم برقرار باشد. هر شيء باید در ارتباط با شيء كنارش يك مطلبي را تشريح كند و كونولوژي باشد، يعني داراي رعايت تقدم تاريخي باشد. بنابراین بستر مناسب در یک موزه هنگامی میسر می­شود که:

(1) در پرتو روانشناسي باشد.

(2) رابطه بين اشياء بيانگر مطلب و مفهومي است

(3) داراي حلقه­هاي مفقوده­اي است كه يافتن آن به عهده موزه­دار است.

مهم­ترین بستری که موزه در آن شکل می­گیرد بستر فرهنگي است که از راه­ تهیۀ نقشه، طرح، جدول­هاي راهنما و دستگاه­هاي سمعي و بصري­ حاصل مي­شود.

3- نحوة ارائه و چددمان آثار در موزه­ها

روش ارائه و چددمان آثار در موزه با در نظرگرفتن نوع موزه، موضوع و مخاطبان موزه انجام می­گیرد. به­طور کلی چند  روش علمي برای ارائه و نمايش آثار موزه­ای وجود دارد.

- تاريخي chronological در این روش براساس سیر تاریخی تکامل اندیشه­ها، آثار، زمان ساخت و... استوار است.

- نحورة ارائه هنري esthetics آثار بر مبناي زيباشناختي چیده می­شوند.

- اكولوژيكيecology روش ارئه در موزه­های علوم طبیعی بر اساس رابطه ميان موجودات زنده و محيط زيست است.

-روش روایی didactic  در مورد موزه­های که مخاطبان خاص مانند کودکان یا نابینایان اجرا می­شود.

- روش پویا dynamic  

4- چگونگي گردآوري اشياء

به منظور تحقق بخشیدن به اهداف موزه­ها،  پشتيباني مديريت از برنامه­های موزه و هدايت کارکنان برای جلب نظر

 مخاطبان، مجموعۀ موزه باید غنی باشد یا برای  گردآوری و تکمیل مجموعه­ها تلاش کند. با به كاربستن  این نظرها،  باعث گرد­آوري متعهدانه اشياء، اطمينان خاطر جمعداران، مرمتگران آثار، امین­اموال و پژوهش­گران اشياء خواهد بود.

چگونگی گردآوری اشیاء در موزه­ها با نوع موزه، موضوع­های مورد نظر و مخاطبان موزه متفاوت است. اما شیو­هایی مانند کاوش­های علمی، خرید آثار، اهداء و سفارش ساخت آثار از مهم­ترین روش­های گردآوری اشیاء موزه­ای هستند.

5- امكانات و تجهيزات

بايد در اساسنامۀ موزه موارد استفاده از امكانات، تجهيزات و خدمات موزه تهيه و تدوين شود. هدف از اين كار حمايت از سياست­هاي موزه و ايجاد امكان براي استفاده و بهره برداري از استاندارد تجهيزات و امكانات موزه است. در همۀ اين موارد نخستین عامل در تصميم­گيريِ استفاده از امكانات، این است که بايد حمايت و پشتيباني از اهداف و خط مشيء  موزه باشد.  

امكانات و تجهيزات موزه براي آموزش عامه، تحقيق، پژوهش­گران و نيز به منظور سرگرمي و تفريح دیگر بازدید کنندگان استفاده می­شوند. استفادۀ کارکنان موزه از امكانات و تجهيزات موزه، برای پیشبرد اهداف موزه و رضایت­­مندی مخاطبان است. درعين حال بايد تلاش نمود تا فرهنگ عدم استفاده شخصي از امكانات موزه همه­گير شود و اين مورد براي همگان به خصوص افراد و گروه­ها و موسساتي توجيه شود كه غالباً تقاضاي استفاده از امكانات موزه را تنهاَ به خاطر اهدافي كه هيچ ارتباطي با مقاصد و خط مشي موزه ندارند، مطرح مي­كنند. قابل ذكر است كه تمام فعاليت­هاي موزه نياز به تدابیر امنیتی و حفاظتي دارد. البته باید توجه شود كه در این راستا به نگهبانان زبده و استفاده از سیستم­های حفاظتی مثل دوربین­های مدار بسته، هشدار دهنده­ها و چشم­های الکترونیکی ضروری است. و معمولاً فضاهای مشخصي در محوطه موزه برای انجام فعاليت­هاي عمومي اختصاص داده مي­شوند.

6- ساختمان موزه

ساختار بناي موزه و تسهيلات آن به وجهه موزه در قالب برداشتي كه مردم از موزه براي پاسخ به نيازهاي­شان دارند كمك مي­كند. بناهاي موزه از دو جنبه با يكديگر متفاوتند، نخست ساختار فيزيكي بنا و دوم تسهيلاتي كه ارائه مي­دهند.

بخش­های اصلی ساختمان موزه عبارتند از؛ سالن­های نمایش اشیاء، مخزن نگه­داری اشیاء، آزمایشگاه حفاظت و مرمت، سالن گردهمایی، کتابخانه، بخش پژوهشی، تبلیغات و اطلاع­رسانی، واحدهای رفاهی، بخش سمعی و بصری، بخش کودکان، تاسسیات و...

7- كادر اداري موزه

 وظيفه اصلي كاركنان موزه ایجاد ارتباط بين اشياء، مجموعه­ها و بازديدكنندگان است، اساس کادر اداری در موزه بر مبناي نگه­داری مناسب از مجموعه­ها و رضایت­مندی مخاطبان است.

تجهيز موزه­ها به كادر اداري متخصص (موزه­داران، راهنمایان موزه، حفاظت­گران آثار، پژوهش­گران، امین اموال و... ) باعث مي­گردد كه دقت عمل در عملكردهاي موزه ارتقاء يابد تا جايي كه بخش­هاي گوناگونی در اداراۀ موزه تشكيل شود. اداره بازاريابي از جمله اين بخش­هاست. برداشت كادر اداري از مجموعه و مردم است كه مفهوم اطلاعات ارائه شده بازديد كننده را تعريف مي­كند.

8- گروه واكنش به بحران

يك گروه واكنش به بحران مي­بايستي در موزه تشكيل شود. اين گروه بايد از مسئول هماهنگي محافظ، مهندسان راه و ساختمان، مهندس برق، مأمور آتش­نشاني، مأمور مالياتي، مأمور پليس مسئول بهداشت و ديگر تخصص­ها تشكيل شده باشد. آن‌ها مي­بايستي وظايف ويژه­اي محول شود و مرتباً جلساتي تشكيل دهند تا وضعيت موزه مورد بررسي مجدد به­عمل آورند.

 

 

 *کارشناس موزه­داری موزۀ ملی ایران و دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد تیرماه1387 خورشیدی